1 september & första dagen på High School !

Hallå!

Tänkte ta och berätta lite för er om hur första dagen på High School var ! :)

Doug skjutsade mig och Melissa till skolan så vi var där till 07.45. Jag gick till mitt skåp och lämnade mina grejjor oså, sedan mötte jag Ashley, Britteny och Brooke som hade sina skåp i närheten av mig :) Vi stog och pratade lite och de presenterade mig för deras kompisar oså. Alla här är så grymt olika jämfört med alla i Sverige. Här kommer de fram och hälsar och frågar vem jag är, vart jag kommer ifrån, hur jag trivs här, ger kommentarer osv :P Det händer inte så ofta i Sverige, eller har jag fel ?

Sedan ringde klockorna och det var samling i en gymnastiksal. Rektorn pratade lite och sen fick vi nya scheman och när vi var klar så gick vi till våran första lektion. Hade ekonomi och hade inte hört att det var någon annan som jag kände som skulle ha det. Men när jag kom in i klassrummet så var det flera som sa, Hi Johanna med ett stort leende! Det var nån från tjejkvällen hos Ashely och nån från Tennisen. Jag är så glad att jag åkte hit nästan en månad tidigare än planerat för jag har hunnit träffa så mkycket folk och skaffat  mig lite kompisar. Så många vet vem jag är och hejjar på mig i korridorena oså, så det känns bra! :) Under lektionen så pratade mest läraen och frågade vad vi hade gjort i sommar oså, sen ringde klockorna och lektionen var slut.

Hade sedan Engelska och vi har bara 4min på oss mellan varje lektion att byta böcker och ta oss till klassrummet vi ska vara i, och jag hittade inte mitt klassrum på en gång. Men jag kom dit precis innan klockorna ringde och lektionen startade :) Även där var det flera stycken som sa, Hi Johanna! :) Min lärare gick igenom regler och  sedan skulle vi presentera oss för klassen :) När vi var klar ringde klockorna igen och lektionen var slut.

Efter engelskan hade jag U.S History, kände faktiskt ingen där men de var en del som började prata med mig ändå, så det är trevligt! :) Läraren jag hade under den här lektionen gick också igenom hennes regler och vad vi ska jobba med under terminen.

Sedan hade jag study hall, där gick vi för det mesta igenom bordplaceringar och regler.

Därefter hade jag Mixed Choir, det hade jag med min kompis Brooke :) Där kom det fram en liten rolig kille som bara ställde sig framför mig och kollade på mig, så jag sa hej. Då frågade han vad jag hette och så sa han var jag hette. De andra vågade inte komma fram så de stod i en grupp och viskade till varandra och kollade på mig och vinkade, haha. Under lektionen så pratade läraren lite och sen sjöng vi lite också :) 

Hade sedan lunch och det var rätt annorlunda, de la på mat på tallriken åt en, sen kunde man ta nånting att dricka och ta chips om man ville. Sen fick man gå fram till en tant och slå in en kod man har till sitt lunch konto. Så man måste betala för det man äter varje dag :P Hade lunch i en halvtimme och sedan började nästa lektion.

Hade då study hall igen, det hade jag med Brooke. Vi satt mest och gjorde ingenting under den timmen för vi har inte fått nått att jobba med än. Men både jag och Brooke behövde gå på toaletten, men vi fick bara gå en åt gången, och så måste läraren skriva under i en bok som vi alltid måste ha med oss till varje lektion att vi har fått tillstånd att lämna klassrummet, för utifall någon lärare stoppar oss i korridoren måste vi visa de underskriften så det ser att det är okej att vi är ute och går under lektions tid. Lite annorlunda än i sverige :P Sedan ringde klockorna och jag hade Wisconsin History.

Wisconsin history hade jag med Ashely, Britteny och Brooke :) Samma sak här, läraren pratade om regler och sånt.

Efter det hade jag Child development, med Britteny. Och samma sak hände här också, hon pratade om regler och vad vi ska göra under terminen. Någon gång under terminen så ska vi få ta hand om en låtsas bäbis under 2 nätter. Man kan tydligen inte hantera den som en docka, utan den kan börja grina och man kan inte bara lägga den på golvet om man måste på toaletten eller nått sånt. Så det ska bli väldigt kul ! :D Detta var min sista lektion för dagen :)

Ja vad ska man säga, High School är väldigt annorlunda gemfört med hemma i Sverige! Mycket mer regler och schemat ser lika dant ut varje dag. Varje lektion är prick 45min och vi har 4min mellan varje lektion förutom när vi har lunch, klockorna ringer i skolan när vi slutar och börjar. Vi måste kalla våra lärare, Mr. och Mrs. Du väljer väldigt mycket själv vilka kurser du vill läsa. Idrott finns inte med på schemat, utan du har den sport du är med i efter skolan varje dag.


Direkt efter skolan så hade jag tennis match, åkte bort till tennisen med Ashely och Britteny. Vi hade 10min på oss att ta oss dit och byta om så det blev ett snabbt ombyte i bilden. Spelade som vanligt med Britteny, men vi förlorade idag. Typiskt nu när min värdfamilj var och kollade för första gången :P Aja, efter tennisen åkte jag med Ashely, Britteny, deras pojkvänner och Lindsey till Panther Drive-In. Åt chicken nuggets och en mjukglass som efterrätt :)

Sedan på vägen hem kom det en ambulans som de följde efter, men efter att ha följt efter ett bra tag så vände vi tillbaka och Ashely skjutsade hem mig. När jag kom hem fyllde jag och Stephanie i lite papper som jag måste ha med mig tillbaka till skolan. Sedan duschade jag och gjorde mig nattklar. Ringde även och väckte mamma och pappa kl 04.45 deras tid för att berätta om hur skoldagen har varit :)

Men nu ska jag sova så jag orkar att kliva upp imrn!

Ha det så bra, godnatt&sovgott! <3


Kommentarer
Postat av: ida

var det några snyggingar där då? 8) hehe

2009-09-02 @ 14:27:25
Postat av: annaborg

fan, jag vill också vara utbytesstudent ett år, fast i kanada (A)

2009-09-02 @ 19:05:05
Postat av: Victoria Edvardsson

vad roligt att allt verkar flyta på, lycka till! :)

2009-09-02 @ 22:28:55
Postat av: Johanna

sv till ida: haha ja det finns några stycken ;P

2009-09-03 @ 05:14:16
Postat av: Johanna

sv till annaborg: Ja det är jätte kul! :D okejokej ;)

2009-09-03 @ 05:14:55
Postat av: Johanna

sv till Victoria: Ja det är jätte roligt! tackar! :)

2009-09-03 @ 05:16:10
Postat av: Maria

Roligt det lät att få ta hand om en "bebis"! HUr fungerar engelskan? :)

2009-09-03 @ 21:33:20
URL: http://domdom.blogg.se/
Postat av: elin jönsson

vill bara säga, jag läser din blogg ibland och tycker det är jätte..coolt? att du åkt iväg till usa i ett år och verkar klara allt jättebra och börja i sporter, skaffa massa kompisar och måsta prata engelska nästan hela tiden. jag vet inte, beundrar dej varje gång jag läser=)

2009-09-08 @ 23:45:07
Postat av: Johanna

sv till Elin Jönsson: tackar, vad kul att höra! :) ja, allt flyter bara på, det är jätte roligt! Jag är själv väldigt överraskad över att allt går så bra :P Hade inte förväntat mig att allt skulle flyta på så bra som de gjort :) Tack än en gång!

2009-09-09 @ 05:32:51
Postat av: Ida

härligt, då måste du ju skaffa dig en flirt!!!!! haha

2009-09-14 @ 16:34:23
Postat av: Johanna

sv till ida: jo jag måste nog göra det ;) haha

2009-09-15 @ 02:46:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0